Tahukah ! Khasiat Madu Diakui Oleh Al-Quran dan Sunnah...



Khasiat Madu Berdasarkan Al-Quran dan Sunnah
Beberapa kajian telah diusahakan yang tertumpu kepada bahan-bahan daripada tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan. Begitu juga dengan madu lebah kerana di dalam al-Quran sendiri telah menggariskan pelbagai pengajaran dan maklumat penjagaan diri daripada berbagai penyakit, mahupun kesihatan tubuh badan atau rohani agar kita dapat mengerjakan segala perintah Allah S.W.T. dengan teratur.


Firman Allah S.W.T. dalam surah an-Nahl :
“Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkannya.” (Surah An-NAhl: 69)


Rasulullaah S.A.W., bersabda :
“Ambillah/pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur’an.” (Hadis riwayat Ibnu Majah)


Dari hadis tersebut ternyata madu mempunyai keistimewaan yang tersendiri dengan nilai-nilai utama dalam ilmu kesihatan, yang mempunyai zat-zat besi dan vitamin yang kuat. Di samping itu, madu juga dianggap penting kerana memenuhi keperluan tubuh dan mampu memberi tenaga dengan cepat.


Mereka yang mengetahui akan khasiat madu akan menggunakannya secara rutin, hal ini bukan hanya teori tetapi telah dibuktikan daripada beberapa kajian yang telah dilakukan di mana jika diamalkan setiap hari akan mencegah daripada pelbagai penyakit dan memberi tenaga yang cukup.


Dalam al-Qur’an, hadis-hadis yang disebutkan dan amalan perubatan tradisional, madu mempunyai keistimewaannya yang tersendiri. Adalah menjadi suatu amalan yang baik menjadikan madu sebagai ubat dan penjaga kesihatan.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info Ajaib / info Informasi / info Islam dengan judul Tahukah ! Khasiat Madu Diakui Oleh Al-Quran dan Sunnah.... Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://islam4online.blogspot.com/2012/06/tahukah-khasiat-madu-diakui-oleh-al.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Unknown -

Belum ada komentar untuk "Tahukah ! Khasiat Madu Diakui Oleh Al-Quran dan Sunnah..."

Post a Comment

Arsip Blog