Sesungguhnya Allah Itu Sangat Dekat

Sesiapa yang hendak meminta, mengharap, bertaubat dan sebagainya. Mintalah pada Allah tanpa perlu ada perantaraan. Agama kita bukanlah seperti agama-agama lain yang mana ingin bertaubat dan meminta perlu melalui orang tengah sama ada paderi, wali mahupun orang alim, seperti ada kekurangan pula kepada Allah SWT kerana memerlukan orang tengah ketika berhajat, sedangkan Allah itu sangat dekat kepada hambanya walau di mana dia, walau siapa pun dia. Justeru, mintalah terus pada Allah pada setiap waktu dan ketika.

Firman Allah SWT: “Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.” (al-A’rof ayat 180)

Firman Allah SWT: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. (al-baqaroh ayat 186)

Firman Allah lagi: “Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (az-zumar ayat 53)

Walaupun siapa pun dia, Allah tetap memperkenankan permintaan hambanya. Allah tidak menyebut khusus pada orang Mukmin (yang mungkin tidak banyak melakukan dosa) tetapi Allah menyebut dengan lafaz ‘HAMBA’, yang mana tidak tahu tahap dosanya banyak mana, jika dia minta pada Allah, maka Allah perkenankan..

Demikian juga Allah menyebut di dalam hadis Qudsi, walaupun seseorang hamba itu melakukan dosa setinggi langit, maka aku tetap ampunkannya, aku tidak peduli. Kita tidak tahu langit itu luas dan tinggi mana, kerana ia sentiasa membesar dan terus membesar. Lihat pada rahmat Allah, janganlah kita melakukan syirik sama ada dengan sedar atau pun tidak.

Syaratnya
Syarat penerimaan doa mestilah disisipkan dengan khusyu’, faham dan ikhlas, jika kita mencari waktu dan tempat yang mustajab doa sekalipun, tetapi hati kita masih lagi lalai, ia sangat sukar juga untuk mustajabnya sebuah doa.
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info Islam dengan judul Sesungguhnya Allah Itu Sangat Dekat. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL http://islam4online.blogspot.com/2012/09/sesungguhnya-allah-itu-sangat-dekat.html. Terima kasih!
Ditulis oleh: Min Yahya -

Belum ada komentar untuk "Sesungguhnya Allah Itu Sangat Dekat"

Post a Comment