Mungkin ada yang akan beranggapan bahawa artikel ini hanya akan
memperkayakan lagi fahaman Bucaillisme atau gejala tumpang sekaki
(meminjam istilah yang gunakan oleh Profesor Dr. Shaharir Mohamad Zain)
di kalangan umat Islam. Namun ia tidaklah menjadi suatu kesalahan
sekiranya kita ingin melihat keagungan Al-Quran di sebalik kajian-kajian
saintifik sains moden dalam mengesahkan kebenaran Al-Quran sebagai
kalamullah.
Dalam Surah An-Naml ayat 88, Allah berfirman,
“Dan engkau melihat gunung –ganang, engkau menyangkanya tetap
membeku, padahal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan, demikianlah
perbuatan Allah yang telah membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi
dan sebaik-baiknya. Sesungguhnya Ia amat mendalam pengetahuannya akan
apa yang kamu lakukan.”
Seawal abad ke-2 sebelum masehi, ahli falsafah terkemuka Aristotle
telah mengemukakan model geosentrik untuk menerangkan keadaan bumi di
alam semesta. Model geosentrik ini menyatakan kedudukan bumi adalah
pusat alam semesta, statik, dan diorbit oleh matahari serta planet lain.
Pendapat ini turut disokong oleh model matematik yang di kemukan oleh
Ptolemy bagi mengesahkan sokongan beliau terhadap model geosentrik ini.
Model ini bertahan sehingga abad ke 16 sehingga seorang ahli sains
terkemuka pada waktu itu, Nicholas Copernicus memperkenalkan model
heliosentrik yang menyangkal idea yang dibawa oleh Aristotle melalui
model geosentrik. Model heliosentrik ini menyatakan bahawa matahari
adalah pusat alam semesta dan setiap planet termasuk bumi bergerak
mengelilingi matahari. Model heliosentrik ini terbukti kebenarannya
dengan sokongan ahli sains selepas beliau yang mengemukakan teori-teori
yang mengesahkan model ini.
Penciptaan teleskop juga memudahkan
pencerapan alam semesta yang turut membuktikan kesahihan model tersebut.
Hari ini, tiada siapa pun di dunia ini yang akan mengatakan bahawa
bumi ini adalah pusat alam semesta. Melalui teori-teori yang dikemukan
oleh saintis zaman ini dan melalui pencerapan bintang, kita memahami
bahawa bumi kita bergerak mengelilingi matahari dan bumi turut berputar
di atas paksinya sendiri.
Dari ayat di atas, telah Allah nyatakan kepada manusia bahawa kita
menyangka gunung-ganang itu statik dan tidak bergerak, padahal, ianya
bergerak dengan cepat seperti pergerakan awan. Apabila kita mengaitkan
ayat tersebut dengan pergerakan bumi, berdasarkan pemerhatian kita
seharian, kita akan mendapati ada sesuatu yang sangat penting perlu
diberi perhatian dengan ayat Al-Quran tersebut.
Tidak pernah sekalipun
kita melihat gunung itu di suatu kedudukan tertentu dan melihat gunung
tersebut di kedudukan lain pada keesokan harinya. Ayat tersebut
menyatakan bahawa gunung-ganang itu bergerak, tetapi melalui pemerhatian
kita setiap hari kepada gunung-ganang yang ada di sekeliling kita
menunjukkan dengan jelas bahawa gunung-ganang itu tetap pada
kedudukannya setiap hari. Jadi apakah yang Allah maksudkan dengan
pergerakan ini. Melalui ayat itu juga Allah ada membuat perbandingan
dengan pergerakan awan. Apa maksud Allah meletakkan perbandingan seperti
ini. Perkara ini tentunya sesuatu yang menarik untuk dikaji
perkaitannya.
Dari sini, jika kita semak semula ayat tersebut dengan Teori
Kerelatifan Khas yang dikemukakan oleh saintis terkemuka Albert
Einstein, kita akan melihat kebenaran kitab Al-Quran itu sendiri melalui
ayat yang dinyatakan di atas. Teori Kerelatifan Khas menyatakan bahawa,
setiap pergerakan adalah relatif antara satu sama lain, yakni setiap
pemerhatian akan dilakukan berdasarkan kepada titik rujukan dengan
mengabaikan kesan graviti.
Mengambil anologi sebuah keretapi yang bergerak di platform, teori
ini dapat dijelaskan dengan lebih mudah lagi. Katakan kita meletakkan A
yang sedang menimbang bola dengan tangannya di satu kedudukan di dalam
keretapi dan B di platform. Keretapi itu bergerak dengan halaju v. Bagi
pemerhatian ini, kita akan mendapati terdapat 2 titik rujukan, iaitu
titik rujukan bagi A iaitu di dalam keretapi dan titik rujukan bagi B
iaitu di platform. Bagi keretapi yang sedang bergerak, menggunakan titik
rujukan di B, beliau (B) akan membuat kesimpulan dengan menyatakan
bahawa A sedang bergerak, kerana kedudukan A telah berubah dari satu
koordinat ke koordinat lain berikutan pemerhatian itu dibuat dengan
berpandukan titik rujukan di B, tetapi apabila kita menggunakan titik
rujukan A, beliau (A) akan menyatakan bahawa beliau tidak bergerak
berikutan tiada perbezaan koordinat beliau dengan bola yang
ditimbangnya, iaitu beliau berada pada kedudukan yang sama seperti
sebelum keretapi tadi bergerak.
Kita tentu sekali pernah merasai pengalaman seperti ini di lampu
isyarat. Di mana kita tidak bergerak sebenarnya, tetapi pergerakan oleh
kereta bersebelahan menyebabkan kita menyangka bahawa kita bergerak dan
kereta sebelah itu statik. Begitu juga sebaliknya bagi orang yang berada
di dalam kereta sebelah kita tersebut.
Merujuk kembali kepada ayat di atas, dengan mengambil bumi sebagai
titik rujukan, kita dan gunung- ganang tersebut berada dalam titik
rujukan yang sama, jadi, kita tidak dapat merasai sebarang perubahan
atau pergerakan. Namun begitu, jika kita meletakkan seorang manusia lain
(D) di awan misalnya, beliau (D) akan menyatakan bahawa beliau melihat
kita bergerak mengikut pergerakan bumi dan beliau dalam keadaan statik.
Namun bagi kita di bumi, kita akan mengandaikan bahawa kita adalah
statik dan D sedang bergerak bersama sama awan. Di sini, sekiranya kita
meletakkan seorang yang lain (E) di kedudukan bersebelahan bukit
tersebut, beliau juga akan turut menyatakan kesimpulan seperti kita
bahawa tiada perubahan pada gunung-ganang tersebut kerana beliau (E)
turut berada dalam titik rujukan yang sama dengan kita dan gunung-ganang
tersebut. Perubahan ini hanya boleh dikesan oleh seseorang yang berada
di luar titik rujukan tersebut.
Einstein hanya mengemukakan teori ini selepas tahun 1905 masehi. Nabi
Muhammad telah di ajar oleh Allah berkenaan perihal ini pada 610
masehi. Mana mungkin Nabi Muhammad yang buta huruf pada waktu itu dapat
menghasilkan satu kesimpulan yang jitu dan disokong oleh teori-teori
kompleks yang dikemukakan oleh saintis-saintis terkemuka dunia. Ini
merupakan satu bukti bahawa Al-Quran itu bukannya ditulis sendiri oleh
Nabi Muhammad dan ada kuasa Maha Agung yang mengawal alam semesta ini
yang mengajar beliau. Sesungguhnya amat benarlah kata-kata Allah.Sumber
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info Islam
dengan judul Kebenaran Rahsia Keagungan Al-Quran. Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL https://islam4online.blogspot.com/2012/08/kebenaran-rahsia-keagungan-al-quran.html. Terima kasih!
Ditulis oleh:
Unknown -
Belum ada komentar untuk "Kebenaran Rahsia Keagungan Al-Quran"
Post a Comment