Kaji Sebelum Caci
Tatkala masam, diumpat, wajahmu tidak ceria.
Tatkala ke media, dituduh, sengaja mencari pujian. Gila glamor. Hendak menunjuk cantik.
Tatkala di rumah, dituduh tersepit. Terkongkong. Tidak pedulikan keperluan masyarakat.
Payahnya melangkah sebagai manusia, jika ingin memenuhi kepuasan
semua orang. Relatif dan pelbagai. Kata pepatah Arab, kepuasan manusia
adalah matlamat yang mustahil boleh dicapai.
Nabi memujuk, "Seorang mukmin yang bergaul dengan masyarakat dan
sabar dengan kepedihan dan kepayahan yang ditimbulkan oleh
masyarakatnya, adalah lebih besar ganjarannya daripada mukmin yang tidak
bergaul dengan masyarakat dan tidak sabar atas kepedihan, kepayahan dan
kejahatan masyarakatnya." (Hadis Riwayat Bukhari, al-Tirmizi dan Ahmad,
sahih)
Ya, Allah, kami mengadu kepadaMu dengan sikap manusia yang suka tergesa-gesa menghukum.
Kita tidak perlu membalas sikap keras mereka dengan kekerasan yang
sama. Biar kita tersalah tidak menghukum daripada tersalah menghukum.
Nabi sungguh hebat memotivasikan kita, "Bertakwalah kepada Allah di
mana jua kamu berada. Ikutilah kejahatan dengan kebaikan nescaya
kebaikan itu dapat menghapuskan kejahatan. Dan berakhlaklah kamu sesama
manusia dengan akhlak yang baik." (Riwayat Ahmad dan lain-lain).
Kami berterima-kasih kepadaMu, ya Allah kerana menghadirkan para
ulama pewaris Nabi yang istiqamah menerangkan manhaj hidup yang mudah
lagi memudahkan. Bukan bermudah-mudah. Bukan pula memayah-mayahkan.
Dengan kejernihan fikrah mereka, kami tenang melangkah.
Apabila Manusia Tidak Faham Perbezaan Fiqih, Timbullah Label dan Umpatan
Ramai remaja mengadu kepada saya dengan 1001 dilema dan cerita.
"Saya ditengking oleh abang saya kerana memakai baju berwarna 'pink'.
Katanya, haram wanita berbaju warna terang. Saya cuma mahukan warna itu
untuk membangkitkan 'mood' ceria saya tanpa niat menggoda sesiapa. "
"Saya dilabel 'tabarruj' kerana memakai tudung pashmina, dan shawl. Padahal ianya sudahpun menutup aurat."
"Saya digelar 'si punuk unta' kerana sanggul saya. Buruk. Mangsa
fesyen. Mereka tidak faham saya bersanggul bukan kerana fesyen atau
hendak menunjuk. Sesetengah wanita berambut panjang perlu bersanggul
agar tidak pening kepala. Seperti mana wanita lepas bersalin mesti
bersanggul kemas demi kesihatannya."
"Saya dituduh mengikut arus hanya kerana tudung 'instant' saya.
Padahal, saya cuma mahu jimatkan masa daripada 'iron' dan ingin cepat
bersiap."
"(Punggung) saya besar. Orang tuduh saya miang. Sebab saya jalan
melenggang-lenggok. Itu bukan kesengajaan saya. Adilkah saya dilabel
begitu?"
"Suara saya merdu dan lunak. Adakah saya perlu bisukan suara di dunia
ini? Sudah tentu saya terseksa dan sakit tekak jika perlu meniru-niru
suara kasar seperti lelaki. Bukankah cara komunikasi setiap orang
mempunyai keasliannya yang tersendiri? Salahkah saya menjadi diri
sendiri?"
"Ramai orang berkata saya berwajah cantik. Jika ada lelaki tergoda,
(adakah) dia yang perlu menundukkan pandangan atau saya yang wajib
berpurdah? Purdah bagi saya menyulitkan urusan saya, mungkin ia tidak
bagi orang lain. Tidakkah Islam memberi 'rukhsah' kepada kesulitan
saya?"
"Saya lelaki yang dilahirkan lembut sejak kecil. Orang menuduh saya
menyerupai wanita. Bukankah Allah tidak menghukum hambaNya sesuatu yang
di luar kuasanya?"
Sabarlah remajaku sayang atas ketergesaan label-label manusia.
Tenangkan Hatimu dengan Ilmu dan Hujah, Bukan 'Rasa-Rasa'
Dalam menghadapi kemelut ini, menjadi keperluan kita untuk mencari
ilmu dan hujah daripada sumber-sumber yang sahih. Ia akan memberi
ketenangan hati. Jika kita salah, kita kena bersedia untuk betulkan
diri. Jika kita tidak salah, kenapa kita perlu menyeksa diri untuk cuba
memenuhi kepuasan mereka?
Rujuklah para ulama dan buku-buku besar mereka. Kenal pasti mana isu
'khilaf' dan mana isu yang disepakati. Kita akan terus bercakaran sesama
sendiri apabila melayani perkara 'khilaf' sama seperti melayani perkara
yang disepakati. Tingkat toleransi akan menjadi tinggi apabila kita
mengkaji perbezaan dan memahaminya.
Kita juga perlu kenal mana 'prinsip' untuk kita teguh dan istiqamah.
Mana pula 'perlaksanaan' yang Islam benarkan kita fleksibel. Thabat
(teguh) dan murunah (fleksibel) adalah watak-watak Islam. Luaskan ufuk
minda, jangan kita sempitkan.
Firman Allah SWT:
"...Allah mahukan kemudahan bagimu dan Allah tidak mahukan kesusahan bagimu..."
(Surah al-Baqarah, ayat 185)
(Surah al-Baqarah, ayat 185)
Nikmatilah 'kemudahan' memilih apa yang baik selagi masih dalam
batasan tanpa perlu terikat dengan 'kesukaan' orang yang pelbagai. Jika
mereka tetap ingin melabel dan mengumpat, tersenyumlah.
Sedih itu fitrah tapi usah bersedih-sedih. Di akhirat nanti, kita
perlukan mereka untuk memikul dosa kita. Kita juga boleh mengikis pahala
mereka. Indah, bukan? Moga Allah sudi ampunkan kita dan mereka.
Fatwa Berat atau Fatwa Mudah Pilihan Hati?
Kita terbiasa dengan fatwa-fatwa yang berat terutamanya berkenaan
masalah wanita selama ini. Sebabnya, kebanyakan para ustaz yang baik dan
sudi mengajar kita itu terbiasa merujuk terus fatwa-fatwa lama dan
kurang memerhatikan fiqah perbandingan (fiqh muqaran) dan fiqah
kontemporari (fiqh mua'shirah). Alhamdulillah, sejuta penghargaan buat
mereka kerana ijtihad para ulama masih dalam daerah pahala.
Jika ia terlalu menekan hidupmu dan menyesakkan dadamu, temuilah
ketenangan beragama, kemudahan beramal, keindahan toleransi, kekuatan
penyatuan dan kehalusan seni dakwah dalam fatwa dan ijtihad ulama-ulama
muktabar kontemporari khususnya dalam masalah-masalah wanita. Para ulama
muktabar itu antaranya ialah dalam kalangan mereka yang bermanhaj
pertengahan seperti Dr. Yusuf al-Qaradhawi, Syeikh Wahbah Zuhaili,
Syeikh Abdul Karim Zaidan dan seumpamanya. Seperti juga para ulama yang
lain, mereka berijtihad dengan ilmu, bukan dengan nafsu.
Prof. Syeikh Dr. Yusuf al-Qaradhawi menyusun fiqh keutamaan agar kita
turut merujuk fatwa-fatwa kontemporari. Mereka menghargai pendapat lama
dan meraikan tajdid (pembaharuan).
Syukur sangat kerana golongan ulama muktabar ini mendedahkan suatu
kefahaman dan tafsiran al-Quran dan hadis yang membuatkan ummah
berasakan Islam itu benar-benar mudah dan praktikal untuk diamalkan.
Realistik dengan perubahan zaman. Yang halal amat luas sebaliknya yang
haram amat sempit dalam Islam.
Allah mempersoalkan kita di akhirat nanti berdasarkan ilmu dan
kefahaman kita. Oleh sebab itu, bagi mereka yang tetap ingin berpegang
dengan fatwa-fatwa yang berat, silakan. Tiada masalah. Tapi perlu
bersedia beramal dengan fatwa-fatwa berat yang dipegang itu. Hormatilah
orang yang tidak sehaluan. Selagi pandangan itu, Islam benarkan kita
berbeza.
Islam Kasihankan Kita
Dr. Yusuf al-Qaradhawi mengatakan, di antara kemudahan yang
diperlukan dalam fiqih ialah mempersempit dan tidak berlebihan dalam
menetapkan taklif (beban) hukum kepada manusia. Terutamanya, dalam hal
yang berhubungan dengan wajib dan haram.
Daripada ajaran al-Quran dan as-Sunnah, Islam benar-benar
memperhatikan dalam mempersempit perintah dan memperluas "kawasan yang
dimaafkan" kerana berasa kasihan kepada para mukallaf (orang yang
memikul tanggung jawab), bukan kerana lupa.
Firman Allah SWT:
"Wahai
orang-orang beriman, janganlah kamu menanyakan (kepada Nabimu) hal-hal
yang jika kamu menanyakan di waktu al-Quran itu sedang diturunkan,
nescaya akan diterangkan kepadamu. Allah memaafkan (kamu) tentang
hal-hal itu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyantun."
(Surah al-Maidah, ayat 101)
(Surah al-Maidah, ayat 101)
Rasulullah SAW bersabda, "Orang Muslim yang paling besar dosanya
adalah orang yang bertanya tentang sesuatu yang tidak diharamkan, lalu
hal itu menjadi diharamkan gara-gara pertanyaannya." (Muttafaqun
a'laih).
Baginda bersabda lagi, "Sesungguhnya Allah telah menetapkan
hukum-hukum maka janganlah kalian melanggarnya. Mewajibkan
kewajipan-kewajipan maka janganlah kalian mensia-siakannya. Mengharamkan
sesuatu maka janganlah kamu melakukannya, dan mendiamkan sesuatu kerana
kasihan kepada kalian, bukan kerana lupa maka janganlah kalian
mempersoalkannya. (Hadis Riwayat Daruqutni dan al-Hakim, dan dia
menilainya sahih. Rujuk Al-Qaradhawi, Nahwa Fiqh Muyassar)
Selagi Bukan Dosa, Bebaslah Memilih
Remajaku sayang,
Tenang dan yakinlah dengan setiap pilihan hidupmu. Selagi ia bukan
dosa, nikmatilah kebebasanmu memilih mengikut cita rasamu sendiri.
Berbahagialah menjadi diri sendiri. Pandangan manusia itu penting tapi
memuaskan pandangan mereka semuanya adalah suatu tindakan yang 'gila'.
Paling penting, tiada konflik antara pilihanmu dengan kehendak Tuhanmu
.
Prinsip awal yang ditetapkan oleh Islam, bahawa asal segala sesuatu
yang diciptakan oleh Allah, baik berupa benda mahupun manfaat, adalah
halal dan boleh, dan tidak haram kecuali ada nas sharih (jelas) yang
mengharamkannya. Apabila nasnya tidak sahih, atau tidak sharih (jelas)
menunjukkan pada yang haram, maka sesuatu itu hukumnya tetap harus.
Kata Imam Asy-Syatibi,
"Tidak ada perintah kecuali dengan dalil, apabila tidak ada dalil
yang menunjukkan perintah untuk melakukannya, maka perintah itu gugur
dengannya." (Rujuk kitab al-Muwafaqat oleh Asy-Syatibi)
Dari sinilah kawasan yang diharamkan oleh Allah menjadi sangat
sempit. Kawasan yang dihalalkan semakin luas dan banyak. Hal itu tidak
lain kerana nas-nas sharih yang mengharamkan sesuatu jumlahnya sangat
sedikit. Sedangkan yang tidak dinyatakan halal atau haram, maka ia tetap
pada hukum asalnya, iaitu mubah (harus) dan termasuk ke dalam kawasan
yang dimaafkan oleh Allah SWT.
Sweetnya Allah pada kita, bukan?!
Anda baru saja membaca artikel yang berkategori info Islam
dengan judul 'Sweet'nya Allah Pada Kita . Anda bisa bookmark halaman ini dengan URL https://islam4online.blogspot.com/2012/08/sweetnya-allah-pada-kita.html. Terima kasih!
Ditulis oleh:
Unknown -
Belum ada komentar untuk "'Sweet'nya Allah Pada Kita "
Post a Comment